دندانپزشکی با آرامبخش

خونریزی بیش از حد بعد از کشیدن دندان

هر کسی که برای کشیدن دندان به دندانپزشک مراجعه می‌کند، توقع دارد که این کار به بهترین شکل برای او انجام شود. اما متاسفانه همیشه این اتفاق نمی‌افتد و گاهی کشیدن دندان با سهل انگاری همراه می‌شود و به بیمار آسیب می‌رساند. هرساله بیماران زیادی تحت تاثیر اشتباهات دندانپزشکی قرار می‌گیرند. اگر کشیدن دندان درست انجام نشود، ممکن است بیمار به دلیل خونریزی زیاد دچار مشکلات جدی شود. همچنین سلامت دهان و دندان او نیز به خطر خواهد افتاد. خونریزی بیش از حد ممکن است باعث عفونت حفره دندان و گسترش این عفونت در نواحی مجاور شود.

کشیدن دندان

کشیدن دندان یک کار بسیار پیچیده است که باید توسط دندانپزشک و با حداکثر دقت انجام شود. دندانپزشکی که این کار را انجام می‌دهد باید مهارت و دانش بالایی داشته باشد.

دلایل زیادی برای کشیدن دندان وجود دارد که مقالات مربوط به آن را می‌توانید در همین سایت مطالعه کنید. پوسیدگی عمقی و زیاد دندان از جمله این دلایل است. همچنین ممکن است بیمار قبل از شروع درمان ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان داشته باشد.

دلایل خونریزی بیش از حد بعد از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان خونریزی کمی که با گاز استریل قابل کنترل است، طبیعی است. باید بدانید که خونریزی باید حداکثر بعد از گذشت 4 ساعت از کشیدن دندان کاملا قطع شود. اگر خونریزی در سطح متوسط و یا شدید باقی بماند و قطع نشود، نباید مطب دندانپزشکی را ترک کنید.

از جمله اشتباهاتی که ممکن است باعث خونریزی بیش از حد دندان شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیب به بافت های مجاور: گاهی اوقات دندانپزشکان در طول جراحی دندان، به دلیل عدم مهارت کافی به بافت‌های اطراف دندان آسیب وارد می‌کنند. در نتیجه لثه و یا دندان‌های اطراف دچار جراحت می‌شوند. این اشتباه ممکن است به دلیل لغزیدن یکی از ابزارهای دندانپزشکی در دست پزشک و پاره شدن بافت‌های اطراف دندان اتفاق بیفتد. البته فهمیدن این آسیب در طول فرآیند درمان تقریبا غیر ممکن است، زیرا دندان و بافت‌های اطراف آن تحت تاثیر بی‌حسی موضعی هستند و در نتیجه بیمار دردی را احساس نمی‌کند.
  • آسیب به اعصاب: اگر بعد از کشیدن دندان نواحی لثه، چانه، زبان یا صورت دچار بی حسی شود ممکن است به اعصاب آسیب وارد شده باشد.
  • جدا شدن بافت و یا استخوان لثه: یکی دیگر از آسیب‌هایی که ممکن است در طول جراحی دندان به بیمار وارد شود برداشته شدن بافت لثه و یا استخوان‌های اطراف دندان است. در بعضی موارد ممکن است حتی استخوان فک نیز شکسته شود که درد و خونریزی شدیدی را در پی دارد.

توجه به سابقه بیماری‌ها و داروهای مصرفی

قبل از کشیدن دندان، دندانپزشک باید با بیمار در رابطه با شرایط و سابقه ابتلا به بیماری‌های مهم با او صحبت کند. همچنین دندانپزشک باید لیستی از داروهایی که بیمار استفاده می‌کند را نیز تهیه کند.

بعضی بیماران ممکن است اختلالات خونی داشته باشند و یا داروهای رقیق کننده خون استفاده کنند که می‌تواند بر تشکیل لخته خونی بعد از کشیدن دندان اثر منفی بگذارد. اگر دندانپزشک این بیماری‌ها را در نظر نگیرد و از آن‌ها اطلاعی نداشته باشد، ممکن است بیمار دچار خونریزی بیش از حد بعد از کشیدن دندان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *