تاثیر یائسگی بر سلامت دهان و دندان

تاثیر یائسگی بر سلامت دهان و دندان

مشکلات یائسگی ناشی از سطوح پایین استروژن به طرق مختلف بر بدن زنان تاثیر می‌گذارد. علاوه بر مسائل شناخته شده، برخی از علائم غیرمنتظره ناشی از این وضعیت طبیعی مانند مشکلات مرتبط با سلامت دهان و دندان وجود دارد.

در دوران یائسگی ممکن است احساس سوزش بسیار عجیب و ناخوشایندی در دهان خود داشته باشید. برخی از مشکلات دهان قبل از یائسگی می‌تواند خشکی دهان باشد یا ممکن است درد هنگام غذا خوردن را تجربه کنید. خوب است بدانید که تمام این مشکلات می‌توانند به دلیل کاهش سطح استروژن در بدن شما به علت یائسگی رخ دهند.

ارتباط بین یائسگی و سلامت دهان چیست؟

بدون توجه به آنچه که انجام می‌دهید، تغییرات هورمونی قطعا روی بهداشت دهان و دندان شما تاثیر می‌گذارد. این در مراحل مختلف زندگی شما اتفاق می‌افتد. ما می‌توانیم در مورد بلوغ، بارداری، قاعدگی و یائسگی شما صحبت کنیم. در این دوران‌ها تغییرات هورمونی وجود دارند و دندان‌های شما در معرض تغییرات آن‌ها هستند.

یعنی بین یائسگی و سلامت دهان و دندان‌ یک ارتباط اجتناب ناپذیر وجود دارد که باید تحت نظر قرار بگیرد.

تاثیر یائسگی بر دهان و دندان

یائسگی باعث ایجاد تغییرات مختلفی در دهان شما می‌شود که در ادامه به توضیح رایج‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

التهاب لثه

یکی از شایع‌ترین مشکلات ناشی از یائسگی، التهاب لثه هورمونی است. سایر علائم خونریزی لثه و تورم لثه است. در صورت عدم درمان، این شرایط ممکن است منجر به تحلیل لثه یا حتی از دست دادن دندان شود.

خشکی دهان

غدد بزاقی در دهان شما بسیار به هورمون‌ها وابسته هستند. آن‌ها برای ادامه تولید مداوم بزاق به هورمون نیاز دارند. با این حال، سطوح پایین استروژن می‌تواند این تولید را کاهش دهد و منجر به خشکی دهان شود که می‌تواند باعث تجمع میکروب‌ها در دهان شود. اگر درمان نشود، ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود. از سوی دیگر، خشکی دهان و یائسگی از راه‌های دیگری به هم مرتبط هستند که منجر به عفونت لثه، حساسیت لثه‌ها، زخم‌های دهان و درد لثه می‌شود.

سوزش دهان

سندرم سوزش دهان (BMS) مشکل دیگری است که می‌تواند زنان را در دوران یائسگی تحت تاثیر قرار دهد و آنقدرها هم که فکر می‌کنید نادر نیست. این می‌تواند بدون هیچ تغییری در حفره دهان شما رخ دهد و روی لب‌ها، گونه‌ها و زبان تاثیر بگذارد.

این علامت همچنین در دوره پس از یائسگی بسیار شایع است.

حساسیت دندان‌ها

کاهش هورمون در دوران یائسگی می‌تواند مشکلاتی را برای دندان‌های شما ایجاد کند، به ویژه هنگامی که چیزی بسیار سرد یا خیلی گرم می‌نوشید یا می‌خورید، ممکن است با دندان‌های حساس دست و پنجه نرم کنید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بخشی از دندان شما شروع به از دست دادن پوشش محافظ خود می‌کند. به این ترتیب اعصاب شما آسیب پذیر می‌شوند و ممکن است احساس ناراحتی و درد کنید.

تغییر حس چشایی

تغییر طعم غذا می‌تواند تحت تاثیر یائسگی نیز قرار بگیرد. حتی اگر معمولا غذای شور، ترش یا فلفلی دوست دارید، خوردن آن در دوران یائسگی ممکن است سخت باشد. برخی از زنان می‌گویند که در دوران یائسگی طعم بسیار بدی در دهان خود احساس می‌کنند که طبیعی است. در واقع، اگر گهگاه احساس می‌کنید که غذا خیلی تلخ است نگران نباشید، زیرا می‌تواند نشانه‌ای دیگری از این علائم باشد.

مقابله با مشکلات دهان و دندان ناشی از یائسگی

ممکن است از خود بپرسید که قبل از تجربه برخی از مشکلات دهان و دندان ناشی از یائسگی چه باید کرد.

اول از همه، شما باید به دنداپزشک خود مراجعه کنید تا اطلاعات لازم را از متخصص بهداشت دهان و دندان دریافت کنید. همچنین به انجام دادن کارهایی که معمولا برای سلامت دهان و دندان خود انجام می‌دادید، ادامه دهید. شما باید دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید و به طور منظم از نخ دندان استفاده کنید. پس از مسواک کردن و تمیز کردن دندان‌ها، دهان خود را بشویید. از طرف دیگر، سعی کنید آب بیشتری بنوشید و مصرف محصولات قندی و غذاهای تند را کاهش دهید. بسیاری از مشکلات شما با رفع خشکی دهان برطرف خواهند شد.

آیا هورمون درمانی می‌تواند کمک کند؟

علاوه بر رعایت منظم بهداشت دهان و دندان و مراجعه به دندانپزشک، ممکن است برخی از افراد هورمون درمانی را نیز امتحان کنند.

یکی از گزینه‌ها می‌تواند درمان جایگزین هورمونی (HRT) باشد. اگر نیاز به کاهش علائم یائسگی دارید، این روش می‌تواند بسیار مفید باشد. فقط قبل از شروع این درمان، تمام مزایا و خطرات HRT را به طور کامل بررسی کنید. نکته مهم دیگری که باید انجام دهید این است که بدانید آیا کاندید مناسبی برای آن هستید یا خیر، زیرا می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. با این حال، یک مطالعه اخیر نشان داده است که افرادی که این درمان را دریافت می‌کنند، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به عفونت‌های مختلف لثه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *