خروپف و آپنه خواب انسدادی

خوب خوابیدن برای سلامتی ضروری است. این کار باعث می‌شود احساس آرامش و آمادگی برای تصاحب جهان را داشته باشید! با این وجود بسیاری از افراد خواب کافی و مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند. گاهی اوقات این مشکل مربوط به اختلالات تنفسی مرتبط با خواب (SRBD) خود این افراد یا افرادی است که شریک خواب شما هستند. SRBD با قطع مکرر یا کاهش جریان هوای تنفسی مشخص می‌شود. این امر در اثر روی هم افتادن بافت‌های نرم در پشت گلو در هنگام خواب است به گونه‌ای که تا حدودی راه لوله هوایی را می‌بندند. این بافت‌ها، مانند زبان می‌توانند هنگام عبور هوا بلرزند و باعث ایجاد صدای خروپف شوند.

خروپف اغلب با خوابیدن بر روی پشت بدتر می‌شود، زیرا این امر باعث عقب رفتن فک پایین شده و زبان را به سمت راه هوایی می‌راند. خروپف با صدای بلند برای خود شخص قابل فهم نیست و اغلب اشخاصی که کنار فرد خوابیده‌اند را اذیت می‌کند و مانع خواب آن‌ها می‌شود. از طرف دیگر، شاید به نظر برسد کسی که خروپف می‌کند به خواب خوب و عمیقی فرو رفته است، اما ممکن است واقعاً اینگونه نباشد.

آپنه خواب انسدادی چیست؟

خروپف بلند مزمن یک علامت شایع از آپنه خواب انسدادی یا قطع تنفس در خواب است. آپنه خواب انسدادی زمانی رخ می‌دهد که راه هوایی فوقانی مسدود شده، تا جایی که باعث ایجاد اختلال در جریان هوا می‌شود یا حتی هیچ جریان هوایی برای 10 ثانیه یا بیشتر وجود ندارد. این می‌تواند خطرناک باشد، زیرا کاهش جریان هوا به ریه‌ها، میزان اکسیژن خون را کاهش می‌دهد.

فرد مبتلا به آپنه خواب ممکن است 50 بار یا بیشتر در طول یک ساعت بیدار شود، تقریباً یک بار در دقیقه بدون آنکه هیچ خاطره‌ای از آن داشته باشید. این بیداری‌ها که microarousal نامیده می‌شوند، به اندازه‌ای طول می‌کشد تا عضلات مجاری هوایی به حالت عادی بازگردد و فرد بتواند نفس بکشد. متأسفانه، این بیداری‌های مکرر، از خواب عمیق و استراحت کامل جلوگیری می‌کنند.

در صورت ابتلا به آپنه خواب، باید مراقب چه چیزی باشیم؟

آپنه خواب یک موضوع جدی است، زیرا می‌تواند منجر به مشکلات قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود. اگر شما خروپف می‌کنید و از مشکلات زیر رنج می‌برید، احتمالا دچار آپنه خواب انسدادی (OSA) هستید:

  • خواب آلودگی بیش از حد در روز
  • تحریک پذیری
  • کاهش حافظه یا سردرگمی
  • تعریق شبانه
  • سردردهای صبحگاهی
  • فشار خون بالا
  • چاقی

چگونه دندانپزشک می‌تواند به درمان آپنه خواب کمک کند؟

شاید تعجب کنید که دندانپزشکی با این موضوع چه ارتباطی دارد و یک دندانپزشک چگونه می‌تواند به درمان آپنه خواب کمک کند؟

خروپف یا آپنه خواب گاهی اوقات با یک دستگاه دهانی که توسط دندانپزشک برای نگه داشتن فک پایین در هنگام خواب طراحی شده، قابل درمان است. این تغییر مکان فک، زبان را از پشت گلو دور می‌کند و احتمال انسداد را کاهش می‌دهد. این روش درمانی توسط شواهد علمی زیادی تایید شده است و راه حل مناسبی است که می‌توانید قبل از استفاده از دستگاه‌های تنفسی پیچیده‌تر یا جراحی برای از بین بردن بافت‌های اضافی در گلو، استفاده کنید.

فقط یک دندانپزشک می‌تواند عوارض مرتبط با این ابزار درمانی دهانی که برای اختلالات تنفسی در خواب استفاده می‌شود را در نظر گرفته و آن را به صورت متناسب طراحی، تنظیم و نظارت کند. بنابراین اگر هر کدام از علائم ذکر شده را در خود یا یکی از اطرافیانتان مشاهده می‌کنید، بهترین کار مراجعه و مشاوره با یک متخصص دندانپزشکی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *