دندان درد ناگهانی: دلایل و راهکارها

دندان درد ناگهانی: دلایل و راهکارها

بسیاری از افراد حداقل سالی یک بار دچار دندان درد ناگهانی و یا سوزش لثه می‌شوند. خوشبختانه دردهای ناگهانی دندان‌ها معمولا به راحتی قابل درمان هستند. در این بخش می‌خواهیم در مورد 10 عامل از عوامل اصلی این نوع دندان درد صحبت کنیم.

داغی یا سردی

اگر مینا یا لایه محافظ خارجی دندانی از بین رفته باشد، آن دندان نسبت به گرما و سرما حساس می‌شود. قرار گرفتن این دندان‌ها در معرض داغی یا سردی باعث احساس درد می‌شود. در این حالت گفته می‌شود که دندان نسبت به گرما یا سرما دچار حساسیت شده است. درد ناشی از حساسیت یک درد ناگهانی و شدید است.  

تحلیل یا فرسایش لثه

لثه یک لایه صورتی رنگ است که استخوان فک را می‌پوشاند و با احاطه کردن ریشه دندان از اعصاب آن محافظت می‌کند. با افزایش سن معمولا بافت لثه شروع به از بین رفتن می‌کند و در نتیجه آن فرسایش لثه اتفاق می‌افتد.

فرسایش لثه باعث می‌شود که ریشه‌های دندان‌ها در معرض قرار بگیرند و احتمال عفونت دندان و ابتلا به بیماری لثه نیز افزایش پیدا کند. اگر دندان‌های شما به صورت ناگهانی حساس شده‌اند، احتمال دارد که دچار فرسایش لثه شده باشید.

فرسایش مینا

مطالعات نشان می‌دهد که حداقل 12 درصد از افراد دچار “حساسیت عاج دندان” هستند. این مشکل باعث می‌شود که بیمار در هنگام غذا خوردن احساس درد کند. این نوع از حساسیت معمولا به دلیل خوردن زیاد غذاهای اسیدی و یا محکم مسواک زدن اتفاق می‌افتد. این رفتارهای غلط باعث از بین رفتن مینای دندان شده و در نتیجه آن ممکن است در هنگام خوردن بعضی غذاها دچار دردهای بسیار شدید و ناگهانی شوید.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان نیز می‌تواند یکی از دلایل دندان درد ناگهانی باشد و ممکن است در کناره‌ها یا بخش‌های بالایی دندان اتفاق بیفتد به گونه‌ای که اصلا قابل مشاهده نباشد. زمانی که پوسیدگی منجر به عفونت شود، در دندان احساس درد خواهید کرد.

عفونت لثه

بیش از 47 درصد از افراد بالای 30 سال دچار بیماری لثه یا بیماری پریودنتال می‌شوند. بیماری لثه در مراحل ابتدایی به عنوان التهاب لثه شناخته می‌شود و علائم زیادی ندارد. حساسیت دندان‌ها و لثه‌ها می‌تواند از علائم پیشرفت بیماری لثه باشد.

شکستگی یا ترک خوردگی دندان

شکستگی دندان می‌تواند باعث درد یا حساسیت شود. در مواردی ممکن است ترک خوردگی دندان بسیار ناچیز باشد به گونه‌ای که باعث ایجاد درد می‌شود، اما دیدن آن تقریبا غیر ممکن است.

عفونت سینوس

یکی از علائم عفونت سینوسی احساس درد در دندان و فک است. اگر سینوس دچار التهاب و عفونت شود به اعصاب انتهای دندان فشار می‌آورد و باعث درد ناگهانی در دندان‌ها می‌شود.

دندان قروچه یا فشردن دندان‌ها بر روی هم

فشردن دندا‌ن‌ها بر روی هم یا دندان قروچه ممکن است باعث ایجاد حساسیت مزمن در دندان‌ها شود، چرا که این کار به مینای دندان‌ها آسیب می‌زند. بسیاری از افراد در طول زندگی خود دچار دندان قروچه می‌شوند، اما این اختلال در شرایط پر استرس و یا کم خوابی شدت پیدا می‌کند و باعث ایجاد دندان دردهای ناگهانی می‌شود.

درمان‌های دندانپزشکی

پرکردن دندان و یا انجام سایر درمان‌های دندانپزشکی ممکن است به صورت موقت باعث حساس شدن اعصاب دندان شود. حساسیت ناشی از پرکردن دندان ممکن است تا دو هفته طول بکشد.

محصولات سفید کننده دندان

استفاده از استریپ‌های سفید کننده، ژل‌های بلیچینگ و یا سفید کردن دندان‌ها در مطب دندانپزشک احتمال حساس شدن دندان‌ها را افزایش می‌دهد. دندان درد ناگهانی که به دلیل سفید کردن دندان‌ها اتفاق می‌افتد معمولا موقتی است و در صورت قطع استفاده از محصولات سفید کننده، درد متوقف می‌شود.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی که دندان‌هایتان به تازگی دچار حساسیت شده‌اند و سابقه حساسیت دندان نداشته‌اید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. در این شرایط معمولا دندانپزشک پیشنهاد می‌کند که از خمیر دندان‌های ضد حساسیت استفاده کنید.

بعضی از علائم دندان درد را نباید نادیده گرفت. اگر دچار علائم زیر شدید باید در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • دندان دردی که بیشتر از 48 ساعت طول بکشید.
  • درد تیز یا تپنده‌ای که قطع نمی‌شود.
  • سردردی که محدوده آن تا دهان و دندان نیز گسترش پیدا می‌کند.
  • دندان درد همراه با تب

سخن آخر

دلایل بسیار زیادی برای دندان دردهای ناگهانی وجود دارد. اغلب این دلایل به فرسایش لثه‌ها و یا از بین رفتن مینای دندان‌ها مرتبط هستند. اگر دندان‌های شما به صورت ناگهانی و به شکل شدیدی دچار حساسیت شدند باید به دندانپزشک مراجعه کنید. اگرچه این نوع دردها معمولا نیاز به درمان‌های پیچیده و اضطراری ندارند، اما بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا از جدی‌تر شدن مشکل پیشگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *