تاثیر سیگار بر دندان

بیشتر ما می‌دانیم که مصرف سیگار برای سلامتی ما ضرر دارد. اما شاید ندانید که سیگار کشیدن عامل اصلی بسیاری از مشکلات دندان است. کشیدن سیگار تنها عامل ایجاد این مشکلات نیست، بلکه مصرف انواع دخانیات مانند قلیان و تنباکوی بدون دود نیز می‌تواند به دندان‌ها آسیب وارد کند. در این مقاله به بررسی تاثیر سیگار بر دندان پرداخته‌ شده است.

تاثیر سیگار بر دندان و لثه چیست؟

مشکلات دندان که ناشی از مصرف دخانیات هستند خطر ابتلا به سرطان دهان را به شدت افزایش می‌دهند. سرطان دهان به سرعت پیشرفت می‌کند و اگر در مراحل اولیه تشخیص داده نشود حتی می‌تواند منجر به مرگ شود. از آنجا که تشخیص سرطان دهان معمولا دیر انجام می‌شود، احتمال مرگ در اثر ابتلا به این بیماری بسیار بالا است. البته مراجعه منظم به دندانپزشک می‌تواند این احتمال را کاهش دهد.

خطر ابتلا به بیماری‌های لثه در افراد سیگاری بیشتر از افراد دیگر است، بیماری‌های لثه از اصلی‌ترین عوامل از دست دادن دندان‌ها در افراد بزرگسال محسوب می‌شوند. به نظر می‌رسد که در افراد سیگاری ورود باکتری‌ها به دهان باعث بر هم خوردن تعادل باکتریایی در دهان می‌شود و همین امر باعث پیشرفت بیماری‌های لثه در طول زمان می‌شود.

سیگار کشیدن به طور کلی روند بهبود بیماری‌های دهان و دندان را کاهش می‌دهد. بنابراین در افراد سیگاری بهبودی بعد از جراحی دندان (مثلا کشیدن یک دندان) مطمئنا به تعویق خواهد افتاد. سیگار کشیدن همچنین به بافت لثه آسیب می‌زند و باعث عقب رفتن لثه‌ها و در معرض قرار گرفتن ریشه‌ دندان‌ها می‌شود.

سیگار کشیدن خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد. همچنین به دلیل این که باعث در معرض قرار گرفتن اعصاب انتهایی که توسط لثه‌ها پوشیده شدند می‌شود، میزان حساسیت دندان‌ها را به گرما وسرما افزایش می‌دهد.

سایر اثرات مخرب سیگار کشیدن

  • بوی بد دهان به دلیل برخی از فاکتور‌های خود سیگار و همچنین به هم خوردن تعادل باکتریایی در دهان
  • لکه‌های روی دندان‌ها که حتی با مسواک زدن منظم هم از بین نمی‌روند. سیگار کشیدن یکی از شایع‌ترین دلایل تغییر رنگ دندان است.
  • جرم گرفتن دندان‌ها که ممکن است باعث افزایش مراجعه فرد به دندانپزشکی برای جرم گیری شود و اگر فرد اقدام به جرم گیری نکند خطر ابتلا به بیماری‌های لثه در او افزایش پیدا می‌کند.

دخانیات و سیگار

سیگار حاوی چندین ماده سمی است و می‌تواند باعث ایجاد سرطان شود. فرو ندادن دود سیگار نمی‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان را کاهش دهد و این یک تصور غلط است.

تنباکوی بدون دود

آیا می‌دانستید نیکوتین موجود در تنباکوی جویدنی بیشتر از نیکوتین موجود در سیگار است؟ تنباکوهای بدون دود مواد مضری دارند که می‌تواند منجر به ایجاد سرطان شود. بر اساس اعلام وزارت بهداشت دست کم 28 ماده شیمیایی سرطان زا در محصولات دخانی بدون دود وجود دارند.

قلیان

متاسفانه کشیدن قلیان در بعضی نقاط کشور بسیار محبوب است. آبی که در لوله قلیان است تمامی سموم مضر را فیلتر نمی‌کند و هنوز تاثیر این سموم بر دهان مشخص نیست. تصور می‌شود که قلیان به دلیل وجود طعم دهنده‌ها و تنباکو می‌تواند باعث بعضی از مشکلات دندانی شود.

چگونه سیگار را ترک کنیم

ترک سیگار و یا انواع دیگر دخانیات می‌تواند برای سلامت بدن شما و همچنین سلامت دهان و دندان شما بسیار مفید باشد. اگر می‌خواهید کشیدن سیگار را کنار بگذارید، اما نمی‌دانید چگونه باید این کار را انجام دهید از یک پزشک کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *