توصیه‌ها و اخبار جدید برای حفظ سلامت دندان

بسیاری از ما تنها توصیه‌ای که به طور مداوم از کودکی در مورد مراقبت از دندان‌ها و لثه‌هایمان شنیدیم، مسواک زدن روزانه بوده است. درحالی که تحقیقات بسیاری انجام شده است تا اطلاعات ما درباره حفظ سلامت دهان و دندان زیاد شود.

در ادامه به برخی از آخرین یافته‌های حفظ بهداشت دهان و دندان می‌پردازیم.

دندان‌هایتان را تا آخر عمر سالم نگه دارید

به لطف خمیر دندان‌های حاوی فلوراید و دسترسی بهتر به مراقبت‌های بهداشتی دندان، افراد می‌توانند سلامت دهان و دندان خود را در طول عمرشان حفظ کنند. چیزی که امروزه توجه دندانپزشکان را به خود جلب کرده است، بالاتر رفتن میزان فرسایش مینای دندان در افراد مختلف است. مینا، سطح سخت و بیرونی دندان است و آسیب به آن، در نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اسیدهاست. فرسایش مینای دندان غیر قابل برگشت است و می‌تواند منجر به حساسیت و پوسیدگی دندان شود.

سوال این است که چگونه می‌توانید مینای دندان خود را حفظ کنید؟ مصرف نوشیدنی‌های اسیدی مانند نوشابه و الکل را کم کنید.

توصیه همیشگی این بود که دندان‌های خود را بعد از غذا مسواک بزنید، اما توصیه جدید این است که پس از خوردن غذا 20 دقیقه صبر کنید. این زمان کمک می‌کند تا بزاق دهان، اسیدهای روی دندان را خنثی کند. دندان قروچه یکی دیگر از دلایل فرسایش مینای دندان است، بنابراین اگر دچار این مشکل هستید، برای درمان با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 اولویت بخشیدن به سلامت دهان

محققان در حال کشف بیشتر و بیشتر ارتباط بین سلامت دهان و دندان با سلامت بقیه بدن هستند. مطالعات نشان داده است كه افراد مبتلا به بیماری لثه یا بیماری پریودنتال (كه بر بافت‌ها و ساختارهای اطراف دندان تأثیر می‌گذارد) با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی روبرو هستند. همچنین افراد مبتلا به دیابت ضعیف کنترل شده احتمال ابتلا به بیماری پریودنتال را دارند. برخی تحقیقات حاکی از آن است که مادرانی که لثه‌های ناسالم دارند، احتمال بیشتری دارد که نوزادشان نارس و یا با وزن کم به دنیا بیاید.

سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان می‌کند که بهداشت دهان و دندان ضعیف می‌تواند بر سلامت عمومی و خوابیدن شما و حتی عزت نفس و سلامت روان شما نیز تأثیر بگذارد. بنابراین سلامت دهان و دندان به خودی خود بسیار مهم است، اما هر روز روابط بیشتری بین بهداشت دهان و دندان و سلامت بدن مشخص می‌شود.

سفید کردن دندان (این موضوع همگانی نیست)

دندان‌ها به طور طبیعی سفید روشن نیستند. اما سفید کردن دندان برای همه مناسب نیست. اگر شما دندان پرشده، روکش و یا چند دندان تغییر رنگ داده داشته باشید، ممکن است با سفید کردن دندان، نتیجه مورد نظر خود را به دست نیاورید.

سفید کردن دندان برای برخی افراد ممکن است ناراحت کننده باشد و منجر به حساس شدن دندان‌ها یا لثه شود. دندانپزشکان توصیه می‌کند که زنان باردار و کودکان از مصرف محصولات سفید کننده دندان به طور کلی خودداری کنند. علاوه بر آن، سفید کردن دندان دائمی نیست و استفاده طولانی مدت از آن نیز به طور کامل آزمایش نشده است. اگر می‌خواهید هر دو سال یکبار این روند را تکرار کنید، دست نگه دارید.

برخی از متخصصان عقیده دارند که استفاده مکرر از محصولات سفید کننده ممکن است منجر به لکه دار شدن دندان و آسیب عصبی شود. بنابراین، بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا سفید کردن مناسب شماست این است که قبل از هرکاری با دندانپزشک خود مشورت کنید.

دسترسی آسان همگانی به مراقبت‌های دندانپزشکی

تمام افراد به راحتی به دندانپزشک و مراقبت‌های دندانپزشکی دسترسی ندارند. در برخی موارد این موضوع به دلیل مشکلات مالی است. اما در سایر موارد، افراد به لحاظ زندگی در موقعیت جغرافیایی خاص، امکان دسترسی به مراقبت‌های دندانپزشکی را ندارند.

برخی از کلینیک‌های دندانپزشکی وابسته به دانشگاه‌ها و درمانگاه‌های دولتی به صورت رایگان یا با هزینه کمتری درمان‌های دندانپزشکی را در اختیار خانواده‌هایی که با درآمد کم روبرو هستند، قرار می‌دهند. در حالی که اکثر افراد در کشور از نظر سلامت دهان و دندان از سلامت خوبی برخوردار هستند، بخش قابل توجهی برای دسترسی به مراقبت‌های اساسی دندان نیاز به کمک دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *