سنگ لوزه چیست؟

سنگ لوزه چیست؟

بافت لوزه پر از برآمدگی و فرورفتگی‌هایی است که باکتری‌ها و سایر مواد مانند سلول‌های مرده یا موکوس در آنجا به دام می‌افتند. بقایای سلول‌ها و مواد غذایی می‌توانند متمرکز شوند، در کنار هم قرار بگیرند و لکه‌های سفیدی را تشکیل دهند. سنگ لوزه زمانی تشکیل می‌شود که این لکه‌ها در کنار هم سخت و محکم شوند.

علائم ابتلا به سنگ لوزه چیست؟

سنگ‌های لوزه خیلی کوچک هستند و علائم خاصی ندارند. حتی سنگ‌های بزرگ نیز در بعضی موارد تنها با تصاویر ایکس-ری یا سی تی اسکن قابل تشخیص هستند. سنگ‌های لوزه بزرگ در بعضی مواقع ممکن است علائم زیر را به همراه داشته باشند:

  • بوی بد دهان
  • گلو درد
  • لکه‌های سفید روی لوزه
  • اختلال در بلع
  • گوش درد
  • تورم لوزه

آیا می‌توان از تشکیل سنگ لوزه جلوگیری کرد؟

سنگ‌های لوزه در افرادی که مبتلا به التهاب لوزه مزمن هستند، بسیار شایع است. تنها راه جلوگیری از تشکیل آن‌ها در این افراد، جراحی لوزه و برداشتن آن است. در این جراحی که برداشتن لوزه یا تانسیلکتومی نامیده می‌شود، بافت لوزه به صورت کامل برداشته می‌شود و بنابراین احتمال تشکیل سنگ‌های لوزه به صفر می‌رسد.

چگونه می‌توان سنگ لوزه را درمان کرد؟

راه درمانی مناسب برای درمان سنگ‌های لوزه، با توجه به سایز آن‌ها و عوارضی که برای بیمار ایجاد کرده‌اند انتخاب می‌شود. روش‌های درمانی شامل موارد زیر است:

  • بسیاری از انواع سنگ‌های لوزه، به خصوص آن دسته که هیچ علائم خاصی ندارند، نیازی به درمان ندارند.
  • بعضی از افراد سنگ لوزه را در خانه و با استفاده از سوآپ یا انگشتشان از گلو خارج می‌کنند.
  • غرغره آب نمک ولرم باعث بهبود التهاب لوزه می‌شود. التهاب لوزه معمولا به دلیل تشکیل سنگ‌های لوزه اتفاق می‌افتد.
  • آنتی بیوتیک‌های مختلفی برای درمان سنگ‌های لوزه وجود دارد. ممکن است این آنتی بیوتیک‌ها به بهبود علائم بیماری در بعضی از افراد کمک کنند، اما دلیل اصلی بیماری را از بین نمی‌برند. البته حتما می‌دانید که مصرف زیاد آنتی بیوتیک‌ها عوارض جانبی جبران ناپذیری را نیز به همراه دارند.
  • اگر سنگ‌های لوزه بزرگ باشند و علائم زیادی داشته باشند، باید با جراحی آن‌ها را از گلو خارج کرد. این عمل جراحی بسیار ساده است و با بی حسی موضعی قابل انجام است.

چرا لکه‌های سفید روی لوزه نشان دهنده تشکیل سنگ لوزه هستند؟

گاهی سنگ‌های لوزه در انتهای گلو و به صورت توده‌ای از مواد سفید جامد قابل مشاهده هستند. البته در بیشتر مواقع سنگ‌های لوزه قابل مشاهده نیستند و درون لوزه‌ها تشکیل می‌شوند. در چنین مواردی سنگ‌های لوزه فقط با روش‌های غیر تهاجمی مانند سی تی اسکن یا تصویر برداری با رزونانس مغناطیسی قابل تشخیص هستند.

چرا سنگ لوزه باعث تورم لوزه می‌شود؟

زمانی که ضایعات موجود در لوزه در کنار هم سفت می‌شوند و سنگ لوزه را به وجود می‌آورند، ممکن است لوزه دچار التهاب شود. تورم و بزرگ شدن لوزه می‌تواند به دلیل التهاب ناشی از عفونت لوزه یا سنگ‌های لوزه باشد.

چرا سنگ لوزه باعث گوش درد می‌شود؟

سنگ‌های لوزه می‌توانند در هر جایی از لوزه تشکیل شوند. به دلیل وجود مسیرهای عصبی مشترکی که با گوش وجود دارد، تشکیل سنگ لوزه می‌تواند باعث گوش درد شود، حتی اگر خود سنگ هیچ تماسی با گوش نداشته باشد.

چرا سنگ لوزه باعث گلو درد می‌شود؟

سنگ‌های لوزه در ناحیه‌ای که تشکیل شده‌اند، ممکن است باعث ایجاد درد و ناراحتی شوند.

چرا اختلال در بلع غذا می‌تواند نشان دهنده سنگ لوزه باشد؟

سنگ‌های لوزه بسته به اندازه‌شان و اینکه در کجای لوزه تشکیل شده باشند، می‌توانند در بلع مواد غذایی یا مایعات اختلال ایجاد کنند و حتی بلعیدن را دردناک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *