ترومای صورت و جراحی اصلاح آن

شاید برای شما پیش آمده باشد که به دلیل سیاهی رفتن چشم‌تان، زمین خورده باشید و دچار شکستگی دندان و یا کبودی گونه شده باشید. اگر همچین اتفاقی برایتان افتاده است احتمالا شما ترومای صورت را تجربه کرده‌اید. بسیاری از اوقات ترومای صورت ممکن است شدید باشد. تصادفات رانندگی، مصدومیت‌های ورزشی، حوادث کاری، سقوط و اعمال خشونت آمیز، از جمله عوامل اصلی ترومای صورت می‌باشند.

هنگامی که صورت شما دچار جراحات شدیدی می‌شود، درمان به موقع و فوری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل در بیشتر مراکز اورژانس همیشه یک جراح فک و صورت حضور دارد تا در مواقع ضروری حضور به موقع و فعال داشته باشد.

ترومای صورت چیست؟

ترومای صورت به حالتی گفته می‌شود که در آن بافت نرم و یا سخت صورت، دهان و فک‌ها دچار جراحت شده باشند. در ترومای صورت، دندان‌ها، استخوان‌های فک و صورت، پوست و لثه‌ها از جمله بخش‌هایی هستند که ممکن است آسیب ببینند. همچنین تروما می‌تواند بخش‌های خاصی مانند نواحی دور چشم‌ها، غدد بزاقی و اعصاب صورت را نیز درگیر کند.

جراحات صورت نه تنها در عملکردهای طبیعی و روزانه یک فرد (مانند غذا خوردن و یا بینایی) اختلال ایجاد می‌کنند، بلکه ظاهر و زیبایی او را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. به همین دلیل ممکن است بیمار علاوه بر اختلالات فیزیکی از لحاظ عاطفی نیز آسیب ببیند.

جراحان فک و صورت بعد از گذراندن یک برنامه آموزشی گسترده، می‌توانند به بیمار برای درمان تمامی این آسیب‌ها کمک کنند.

درمان جراحات صورت

بعضی از آسیب‌های صورت، ضعیف و جزئی هستند. یکی از رایج‌ترین آن‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که دندانی شل و یا کنده شود. در بسیاری از مواقع اگر درمان به موقع صورت بگیرد، دندان کنده شده را می‌توان دوباره در فک قرار داد. اگر کاشت دوباره دندان امکان پذیر نباشد، می‌توان از ایمپلنت استفاده کرد که یک جایگزین مناسب و موثر برای دندان از دست رفته می‌باشد.

نوع دیگر از آسیب‌های نسبتا شایع و جدی‌تر مربوط به شکستگی استخوان‌های صورت از جمله گونه‌ها، استخوان‌های فک بالا یا پایین و همچنین استخوان‌های کاسه چشم می‌باشد. درمان این جراحات همانند درمان شکستگی دست است. در این مواقع استخوان شکسته شده را در جایگاه صحیح خود قرار داده و بی حرکت نگه می‌دارند.

از آنجا که گچ گرفتن صورت امکان پذیر نیست، در این شرایط معمولا از تکنیک‌های دیگری برای بی حرکت کردن استخوان‌ها استفاده می‌کنند. در یکی از این روش‌ها استخوان‌های فک بالا و پایین را به وسیله یک سیم، طوری به یکدیگر متصل می‌کنند تا در جایگاه صحیح خود قرار بگیرند و به مرور زمان ترمیم شوند. همچنین می‌توان از صفحات و یا پیچ‌های مخصوصی نیز استفاده کرد و استخوان‌ها را به صورت دائم به هم متصل نگه داشت.

ترومای شدید

اما ترومای شدید یک وضعیت بسیار حساس و بحرانی است، زیرا بیش‌تر از 60% افرادی که دچار جراحات شدید صورت می‌شوند، آسیب دیدگی‌های شدیدی در سایر نقاط بدن خود نیز دارند. بسیاری از روش‌های مورد استفاده برای درمان ترومای شدید، توسط جراحان فک و صورتی توسعه پیدا کرده است که در طول جنگ‌های کره، ویتنام و خاورمیانه به مداوای مجروحان مشغول بوده‌اند.

در ترومای شدید کنترل تنفس، خون ریزی و همچنین بررسی آسیب‌های وارد شده به سیستم عصبی در اولویت اصلی قرار دارند. بعد از معاینه دقیق، هر تعداد جراحی ترمیمی که بتوان به صورت همزمان در یک عمل انجام داد، توسط پزشکان متخصص انجام می‌گیرد.

چگونه از ترومای صورت جلوگیری کنیم؟

به نظر شما بهترین راه برای درمان ترومای صورت چیست؟ پاسخ این سوال ساده است. پیشگیری!

برای پیشگیری از ترومای صورت همیشه از کمربند و کلاه ایمنی استفاده کنید. هنگام ورزش، استفاده از ابزارهای ایمنی و محافظت کننده را فراموش نکنید. از خطر دوری کنید (مثلا در هنگامی که خواب آلود، خسته و یا آشفته هستید رانندگی نکنید). اگر فعالیت ورزشی خاصی را انجام می‌دهید که خطر آسیب دیدگی صورت در آن وجود دارد، از یک محافظ دهان مناسب استفاده کنید. این وسیله کوچک، شما را از آسیب‌ها و خطرهای جدی حفظ می‌کند.

سخن پایانی

اگر شما یا یکی از عزیزانتان دچار آسیب یا ترومای صورت شد، حتما با یک جراح فک و صورت مشورت کنید تا بهترین نتیجه را از مراحل درمانی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *