مراقبت از دندان‌ها برای افراد مسن

آیا با افزایش سن دندان‌ها از بین خواهند رفت؟ در واقع این درست نیست که با افزایش سن حتما دندان‌هایتان را از دست خواهید داد. بلکه افراد مسن می‌توانند با مراقبت صحیح در منزل و کمک تیم دندانپزشکی، دندان‌های خود را در تمام طول زندگی نگه دارند و از ابتلا به بیماری لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری کنند.

چه مشکلاتی ممکن است در افراد مسن تر وجود داشته باشد؟

با افزایش سن ممکن است لثه‌های شما عقب نشینی کنند (تحلیل بروند)، و در نتیجه دندان‌های شما کمی حساس‌تر شوند. تیم دندانپزشکی می‌تواند بهترین روش‌های مسواک زدن را برای کنترل ایجاد هرگونه مشکلاتی در لثه، به شما آموزش دهد و برای مقابله با این حساسیت، دهانشویه مناسب را به شما پیشنهاد دهد.

در صورتی که دست یا بازوی شما به اندازه کافی قدرت نداشته باشند و یا اینکه بینایی شما ضعیف شده باشد، ممکن است تمیز کردن صحیح دندان‌ها مشکل‌تر باشد. در این صورت دندانپزشک می‌تواند در مورد معرفی و استفاده از بهترین وسایل کمکی شما را راهنمایی کند. برای مثال استفاده از یک آینه با بزرگنمایی مناسب و نور خوب می‌تواند کمک کننده باشد.

اگر در گذشته بعضی از دندان‌هایتان را از دست داده‌اید و دارای بریج یا پروتز هستید، ممکن است نیازها و مشکلات خاصی برای تمیز کردن آن‌ها داشته باشید. تیم دندانپزشکی می‌تواند در این موارد به شما کمک کند. از طرف دیگر برخی از افراد مسن به طور منظم داروهایی مصرف می‌کنند که باعث خشک شدن دهان می‌شود. بزاق به محافظت از دندان‌های شما در برابر پوسیدگی کمک می‌کند، بنابراین اگر بزاق دهان‌تان کمتر از حد معمول است، از دندانپزشک خود بخواهید که برای حل این مشکل، به شما کمک کند. البته می‌توانید در اکثر داروخانه‌ها، محصولات خاصی از جمله بزاق مصنوعی را بدون نسخه خریداری کنید.

آیا با افزایش سن حتما به بیماری لثه مبتلا می‌شوم؟

بیماری لثه در اثر ایجاد پلاک توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود. پلاک به طور مداوم روی دندان‌های شما شکل می‌گیرد. بنابراین برای جلوگیری از التهاب لثه (تورم و درد)، از بین بردن این پلاک مهم است. اگر پلاک تمیز نشود، بیماری لثه به مرور زمان بر استخوان زیر لثه‌ها تأثیر می‌گذارد. از آنجایی که این استخوان از ریشه‌های دندان پشتیبانی می‌کند، بنابراین ممکن است دندان شما به تدریج لق شود.

چگونه از ابتلا به بیماری لثه مطلع شوم؟

از آنجا که بیماری لثه اغلب بدون درد است، بسیاری از مردم نمی‌دانند که بیماری لثه دارند. برخی از علائم رایج این بیماری عبارتند از:

  • خونریزی لثه‌ها هنگام مسواک زدن
  • شل شدن (لق شدن) دندان‌ها
  • عقب نشینی لثه‌ها
  • بوی بد دهان
  • ممکن است شما تمام این علائم را باهم نداشته باشید و تنها یکی از این علائم را نشان دهید.

آیا با بالا رفتن سن هنوز هم ممکن است پوسیدگی دندان پیدا کنم؟

بله، این خطر در تمام سنین وجود دارد. وجود پلاک دندان که باعث التهاب لثه می‌شود، می‌تواند باعث پوسیدگی دندان نیز بشود. به خصوص اگر اغلب غذاها و نوشیدنی‌های شیرین میل کنید.

زمانی که لثه عقب نشینی می‌کند، خطر پوسیدگی دندان در محل اتصال به لثه نیز وجود دارد. زیرا به اصطلاح “گردن” دندان، که زیر لثه قرار دارد، توسط مینای دندان محافظت نمی‌شود و با عقب رفتن لثه، این قسمت از دندان بدون محافظ می‌ماند و در معرض فعالیت باکتری‌ها قرار می‌گیرد.

افراد مسن چگونه می‌توانند از ابتلا به بیماری لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری کنند؟

  • آخر شب قبل از خوابیدن و حداقل یک بار دیگر در طول روز، پلاک‌ها را از سطح و بین دندان‌های خود کاملاً از بین ببرید. در صورت وجود پروتز، آن‌ها را نیز حتما تمیز کنید.
  • از خمیر دندان حاوی فلوراید (حاوی 1350 تا 1500 پی پی ام (مقدار در میلیون) فلوئور) استفاده کنید. خمیر دندان‌های ویژه زیادی در داروخانه‌ها وجود دارد، از جمله می‌توانید از خمیر دندان کنترل جرم و خمیر دندان‌های مراقبت کامل دندان استفاده کنید. در صورتی که دندانپزشک تشخیص بدهد که شما نیاز به خمیر دندان قوی‌تری دارید، ممکن است یک خمیر دندان با میزان فلوراید بالاتر برای شما تجویز کند.
  • باید حداقل یک بار در روز با استفاده از برس‌های بین دندانی یا نخ دندان، بین دندان‌های خود تمیز کنید.
  • میزان مصرف غذاها و نوشیدنی‌های حاوی شکر را کاهش دهید. به خصوص شیرینی‌هایی که در دهان ماندگار می‌شوند مانند آبنبات یا شکلات‌های نعنایی.
  • مرتباً طبق زمان‌بندی‌ای که دندانپزشک به شما توصیه کرده است، به او مراجعه کنید.

برای تمیز کردن صحیح دندان‌هایم به چه چیزهایی نیاز دارم؟

  • شما برای تمیز کردن دندان‌های خود به یک مسواک با سر کوچک و موهای نرم تا متوسط ​​و یک خمیر دندان حاوی فلوراید نیاز دارید.
  • برای تمیز کردن بین دندان‌های خود نیز می‌توانید از مسواک مخصوص تمیز کردن بین دندان‌ها یا نخ دندان استفاده کنید.
  • اگر مبتلا به آرتروز هستید ممکن است گرفتن دسته مسواک مشکل باشد، اما می‌توانید از آداپتورهای دسته دار استفاده کنید.
  • مسواک‌های برقی نیز برای افرادی که محدودیت حرکتی دارند، مناسب هستند. زیرا دستگیره‌های ضخیم‌تر و راحت‌تری دارند و سر متحرک آن‌ها، بیشتر کار را انجام می‌دهد. تحقیقات ثابت کرده است که مسواک‌های برقی پلاک بیشتری نسبت به مسواک‌های دستی از بین می‌برند، بنابراین همه می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.
  • محصولات زیادی در دسترس است، و تیم دندانپزشکی شما می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین گزینه برای شما کمک کند.

چگونه می‌توانم تشخیص دهم که تمام پلاک را از روی دندان تمیز کرده‌ام؟

پلاک را می‌توان با رنگ مخصوصی که با یک تکه پارچه روی دندان‌هایتان کشیده می‌شود و یا با قرص‌های مخصوص رنگ آمیزی پلاک دندان، رنگ آمیزی کرد. این رنگ بی ضرر است و مناطقی از دهان شما که نیاز به توجه بیشتری دارند را نشان می‌دهد. به خصوص در جایی که دندان‌ها به لثه متصل شده‌اند را با دقت نگاه کنید. هرچه بیشتر مسواک بزنید، پلاک‌های رنگی بیشتری از بین می‌روند.

اگر دندان از دست برود چکار باید کرد؟

پروتزها، پل‌ها (بریج) یا ایمپلنت‌ها را می‌توان برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته استفاده کرد تا بتوانید از یک رژیم غذایی سالم لذت ببرید و با اعتماد به نفس لبخند بزنید.

چه عواملی باعث ایجاد زخم دهان می‌شود؟

زخم‌های دهان ممکن است توسط دندان‌های شکسته شده، پروتزهای ضعیف و یا توسط لبه‌های تیز مواد غذایی ایجاد شود. پس از رفع علت، زخم‌ها باید ظرف 3 هفته بهبود پیدا کند. اگر متوجه شدید که زخم پس از این مدت هنوز بهبود نیافته، هرچه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید. بسیاری از بیماری‌های جدی مانند سرطان دهان در صورت تشخیص زود هنگام در معاینات دوره‌ای، زودتر می‌توانند درمان شوند.

اگر فرد مسنی امکان خروج از خانه را نداشته باشد چه باید کرد؟

برخی از دندانپزشکان، معاینه خانگی نیز انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *