مسواک زدن دندان‌های شیری

مسواک زدن دندان‌های شیری

نکات بسیار مهمی در مورد مسواک زدن دندان‌های شیری وجود دارد که والدین باید آن‌ها را بدانند. اگر نمی‌دانید که چگونه باید از دندان‌های شیری فرزندتان مراقبت کنید، حتما مطالب این بخش را بخوانید.

سن مناسب برای شروع مسواک زدن دندان‌های شیری

مراقبت از بهداشت دهان و دندان کودکان باید قبل از در آمدن اولین دندان‌های شیری آغاز شود. در این دوران می‌توانید لثه‌های نوزاد را با استفاده از یک پارچه نرم تمیز کنید، تا باکتری‌ها بر روی آن‌ها رشد نکنند. مسواک زدن دندان‌های شیری به جلوگیری از پوسیده شدن آن‌ها کمک می‌کند. همچنین باعث می‌شود که فرزند شما به تمیز کردن دهان و مسواک زدن عادت کند.

به محض در آمدن دندان‌های شیری باید حداقل روزی دو بار دندان‌های کودک را مسواک بزنید. یکی از مهم‌ترین مواقعی که باید از مسواک استفاده کنید، بعد از آخرین وعده غذایی و قبل از خواب است. این کار مانع از باقی ماندن شیر یا مواد غذایی در دهان کودک می‌شود.

بعد از در آمدن دندان‌ها به جای استفاده از پارچه می‌توانید از یک مسواک مخصوص کودکان که دارای موهای نرم است، استفاده کنید.

چگونه می‌توان دندان‌های کودکان را مسواک زد؟

همان طور که گفته شد، قبل از در آمدن دندان‌های شیری می‌توانید از یک پارچه تمیز یا مسواک انگشتی برای تمیز کردن فضای دهان نوزاد استفاده کنید. برای این کار پارچه یا مسواک انگشتی را به آرامی بر روی لثه‌ها بکشید. دقت کنید که ناحیه زیر لب را به خوبی تمیز کنید تا از گسترش رشد باکتری‌های جلوگیری کنید.

بعد از در آمدن دندان‌های شیری از مسواک مخصوص کودکان استفاده کنید. مسواک را خیس کنید و بدون استفاده از خمیر دندان با حرکات دایره‌ای تمامی بخش‌های دندان‌ها را تمیز کنید. می‌توانید برای کودکان زیر سه سال به اندازه یک دانه برنج از خمیر دندان استفاده کنید.

اگر از خمیر دندان استفاده می‌کنید، حتما سر کودک را به سمت پایین بگیرید تا خمیر دندان را نخورد. از کودک بخواهید تا جایی که می‌تواند خمیر دندان را تف کند.

استفاده از خمیر دندان‌های فلوراید دار در کودکان

دندانپزشکان معتقدند که استفاده از فلوراید حتی برای کودکان نیز مناسب و موثر است. البته مقدار فلورایدی که برای کودکان استفاده می‌شود باید به اندازه مجاز باشد. مصرف بیش از حد فلوراید ممکن است باعث ایجاد عوارضی مانند دل درد شود.

مصرف بیش از حد فلوراید با گذشت زمان می‌تواند به مینای دندان آسیب بزند. بنابراین قبل از درآمدن دندان‌های شیری از فلوراید استفاده نکنید. بعد از درآمدن دندان‌های شیری تا سن سه سالگی می‌توانید به اندازه یک دانه برنج از خمیر دندان‌های فلوراید دار استفاده کنید. برای کودکان سه تا شش سال می‌توانید به اندازه یک نخود فرنگی از خمیر دندان‌های فلوراید دار استفاده کنید. تا جایی که می‌توانید کودک را تشویق کنید تا خمیر دندان را تف کند و آن را نخورد.

اگر کودک مسواک زدن را دوست نداشت چه کار کنیم؟

اگر کودک تمایلی به مسواک زدن ندارد، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • از شمارش اعداد یا آهنگ‌های مخصوص کودکان استفاده کنید تا “دو دقیقه” برای کودک سریع تر بگذرد. استفاده از یک زمان سنج نیز می‌تواند برای این کار مفید باشد. با دیدن شمارش معکوس، زمان برای کودک سریع‌تر خواهد گذشت.
  • استفاده از مسواک‌های سبک یا برقی، مسواک زدن را برای کودک جذاب می‌کند. این مسواک‌ها معمولا بر روی دو دقیقه تنظیم هستند، بنابراین دیگر نیازی به زمان سنج ندارید.
  • مسواک زدن را به نوعی بازی تبدیل کنید. کودکان علاقه زیادی به انجام مستقل کارهایشان دارند. شما می‌توانید به نوبت مسواک بزنید. به این ترتیب که کودک برای شما مسواک بزند و شما نیز دندان‌های او را مسواک بزنید. تا زمانی که کودک توانایی لازم برای مسواک زدن دندان‌هایش را ندارد باید به مسواک زدن او کمک کنید.
  • برای مسواک زدن کودک جایزه مشخص می‌کنید. با این کار کودک را به مسواک زدن تشویق می‌کنید.

انتخاب یک مسواک مناسب

سن کودک در انتخاب نوع مسواک بسیار تاثیر گذار است. زمانی که هنوز دندان‌های کودک در نیامدند می‌توانید از مسواک‌های انگشتی استفاده کنید. با استفاده از مسواک‌های انگشتی علاوه بر این که فضای دهان را تمیز می‌کنید، کودک را با مسواک زدن آشنا می‌کنید. به این ترتیب فرزندتان از سنین پایین به مسواک زدن عادت می‌کند.

وقتی دندان‌های شیری شروع به در آمدن می‌کنند، کودک تمایل دارد که اشیاء مختلفی را وارد دهانش کند. شما می‌توانید مسواک‌های تمرینی که ظاهر جذابی دارند را بخرید و در زمان بازی در اختیار کودک بگذارید، تا هم با آن بازی کند و هم مسواک زدن را تمرین کند. این کار به تسکین دردهای ناشی از درآمدن دندان‌ها نیز کمک می‌کند.

بعد از درآمدن دندان‌ها باید از مسواک با برس نرم و خمیر دندان استفاده کنید. مسواک‌های مخصوص کودکان سر کوچکی دارد و با استفاده از آن‌ها می‌توان به خوبی تمامی نواحی دهان را تمیز کرد.

این مسواک‌ها طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی دارند. با توجه به سلیقه کودک می‌توانید مسواک مورد علاقه او را برایش تهیه کنید تا مسواک زدن برایش جذاب تر باشد. دسته بعضی از مسواک‌های مخصوص کودکان بزرگ تر است. اگر از این نوع مسواک‌ها استفاده می‌کنید باید حتما کودک را در طول مسواک زدن همراهی کنید.

سخن آخر

تمرین کردن یکی از مهم‌ترین کارها برای یادگیری هر مهارتی است. کودکان با تمرین کردن مداوم مسواک زدن را به خوبی یاد می‌گیرند. اما لازمه این یادگیری، صبر و حوصله والدین است. هرچقدر بیشتر برای مراقبت از دندان‌های فرزندتان تلاش کنید، در آینده کمتر دچار دردسر خواهید شد. بعلاوه با این کار دندان‌های سالم و لبخند زیبایی را به کودکتان هدیه خواهید داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *