شرایطی که موجب آسیب به دندان‌های شما می‌شود

شرایطی که موجب آسیب به دندان‌های شما می‌شود

عوامل مختلفی می‌توانند به آسیب دندان‌ها منجر شوند. در این مقاله، به برخی از این عوامل پرداخته شده است.

فشار دادن دندان‌ها به هم

آیا شما فک خود را در مواقع عصبانیت، تنش و یا تمرکز شدید به هم فشار می‌دهید؟

دندان‌های شما مقداری از فشارهای این استرس را تحمل می‌کند. آن‌ها می‌توانند در طول زمان درد بگیرند و یا لق شوند. ​

در طی روز دندان‌هایتان را فشار می‌دهید

گاهی حتی زمانی که استرس ندارید، مثلا در هنگام خواب، ممکن است دندان‌های خود را به هم فشار دهید. علت آن می تواند وجود اختلال خواب باشد یا دندان‌هایتان تماس مناسبی باهم ندارند و یا دندان از دست رفته دارید. از دندانپزشک خود بپرسید آیا یک محافظ شب می‌تواند به شما کمک کند تا هنگام خواب از آسیب جلوگیری کنید. ​

شستشوی بیش از حد دهان

تماس با دهانشویه چند بار در روز ممکن است به شما احساس تمیزی عمیق بدهد. اما می‌تواند باعث حساس شدن دندان‌ها شود. برخی از دهانشویه‌ها حاوی اسید هستند که می‌توانند به عاج (لایه میانی دندان) آسیب برسانند. ​

ورزش

مطالعات نشان می‌دهد که تمرین‌های استقامتی می‌تواند باعث سایش بیشتر مینای دندان شوند. هر چه برنامه تمرین‌ها شدیدتر باشد، احتمال ایجاد حفره‌ها بیشتر خواهد بود. دانشمندان دقیقا نمی‌دانند که چرا ورزش میزان بزاق دهان را تغییر می‌دهد. ​

سینوس‌ها دچار مشکل باشد

درد در دندان‌های عقبی فک بالا ممکن است نشانه‌ای از عفونت سینوسی باشد. چون دندان‌ها نزدیک راه‌های بینی هستند.

بارداری

در بارداری خون ریزی بیشتری حین مسواک زدن شاهد خواهید بود و احتمال ابتلا به ژنژیویت یا التهاب لثه بیشتر خواهد بود. شما همچنین شانس بالاتری برای پوسیدگی دارید. باید چند چک آپ اضافی را در حالی که منتظر روز زایمان هستید با دندانپزشک خود برنامه‌ریزی کنید.

مشکل اختلالات فکی

مفصل گیجگاهی – فکی (tmj) فک پایینی شما را به جمجمه متصل می‌کند. زمانی که هر قسمتی از tmj به خاطر آسیب، ورم مفاصل یا عوامل دیگری دچار اختلال شده باشد، می‌تواند باعث ایجاد علایمی از جمله درد هنگام جویدن و درد فک شود.

آسیب عصبی

آسیب عصبی شایع نیست، اما وضعیتی که نورالژی تری ژمینال نامیده می‌شود می‌تواند ریشه در مشکل دندانی شما داشته باشد. این اختلال باعث درد مزمن در یکی از اعصاب مغزی شما می‌شود. درد اغلب حین مسواک زدن دندان‌هایتان، خوردن و آشامیدن وجود دارد.

مشکلات قلبی

درد شدید قسمت بالایی بدن می‌تواند نشانه حمله قلبی باشد. ممکن است در شانه‌ها، گردن، فک یا دندان‌ها احساس ناراحتی داشته باشید. توجه داشته باشید ممکن است با چیزهای دیگری همراه علائم دهای سروکار داشته باشید، مانند عرق کردن، تپش قلب، حالت تهوع، درد قفسه سینه یا تنگی نفس. ​

سفید کردن دندان‌ها

با سفید کردن، دندان‌ها حساس می‌شوند. حساسیت می‌تواند ۲ تا ۳ روز بعد از درمان شروع شود و تا چند روز ادامه پیدا کند. لثه‌ها هم ممکن است تحریک پذیر شوند.

تحلیل لثه

بعد از تحلیل لثه، لایه محافظ از روی دندان کنار می‌رود و باعث درد در انتهای آزاد اعصاب می‌شود. این می‌تواند نشانه بیماری لثه باشد.

سایر علائم بیماری لثه: درد طولانی دندان یا وجود چرک یا زخم در دهان و تنفس بدبو و خونریزی حین مسواک است. ​

شما به یک بررسی سرطان نیاز دارید

سرطان دهان به طور شایع با درد دهان و دندان طولانی همراه است. نورالژی تریژمینال هم می‌تواند ناشی از فشار تومور روی اعصاب صورت به وجود بیاید، اما بندرت اتفاق می‌افتد. ​

رژیم غذایی اسیدی

غذاهای اسیدی باعث سایش مینا می‌شوند. مجرمان اصلی شامل آبنبات سفت، قهوه، مرکبات، پرتقال و گریپ فروت هستند.

استفراغ

معده پر از اسید است. استفراغ باعث اثر گذاشتن اسید روی دندان‌ها می‌شود. GERD (بیماری رفلاکس معدی – مری)، حاملگی، اعتیاد به الکل و پرخوری شرایط است که می‌تواند باعث ایجاد مشکل دندانی ناشی از استفراغ شود.

عدم نوشیدن آب به میزان کافی

نه تنها آب غذای باقیمانده پس از خوردن غذا را پاک می‌کند، بلکه می‌تواند غنی از فلوراید باشد که دندان را قوی و سالم نگه می‌دارد.

سخن پایانی

حفظ بهداشت دهان، مصرف غذاهای سالم، مراقبت از ترمیم‌ها و دیدارهای منظم با دندانپزشک می‌تواند به پیشگیری از آسیب به دندان‌ها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *