۳ داروی آرام بخش که در دندانپزشکی استفاده می‌شود

بسیاری از افراد هنگام مراجعه به دندانپزشکی دچار اضطراب می‌شوند. خوشبختانه، چندین داروی آرام بخش وجود دارد که می‌توانند هنگام مراجعه به دندانپزشک، احساس راحتی و آرامش بیشتری به شما دهند.

ویژگی آرام بخش‌های مورد استفاده در دندانپزشکی

این نوع داروهای آرام بخش برای تسکین اضطراب در حین پروسه دندانپزشکی تجویز می‌شوند. شما همچنان بیدار هستید و بیهوش نیستید، اما در حین کار زیاد متوجه پروسه نمی‌شوید و حتی ممکن است بعدا هم این مسائل را به یاد نیاورید.

این آرام بخشی با بیهوشی عمومی متفاوت است، بیهوشی به طور معمول برای روش‌های طولانی استفاده می‌شود.

۳ داروی معمول استفاده شده در آرام بخشی

میدازولام

طبق بررسی در ژورنال بیهوشی و پزشکی درد (JDAPM)، میدازولام مشتق شده از کلاس داروهایی بنام بنزودیازپین است و معمولاً در آرام بخشی در پروسه دندانپزشکی کاربرد دارد.

این دارو اضطراب را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود بعدا نیز خاطره دندانپزشکی در ذهن شما نماند و در عین حال کمترین اثر بر روی قلب و دستگاه تنفس شما دارد. دارو معمولا به صورت وریدی (داخل رگ) استفاده می‌شود و اثر بخشی آن بعد از دو تا سه دقیقه شروع می‌شود و زمان این حالت آرام بخشی بین یک تا دو ساعت به طول می‌انجامد.

طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA)، میدازولام هم در بزرگسالان و هم در کودکان قابل استفاده است، اگرچه متخصصان پزشکی نباید آن را به افراد دارای حساسیت شناخته شده نسبت به دارو تزریق کنند. علاوه بر این، بررسی JDAPM خاطر نشان می‌کند که عوارض جانبی ممکن است شامل توهم، گریه غیرقابل کنترل یا صحبت کردن، آشفتگی، بیقراری، حرکت غیر ارادی و رفتار پرخاشگرانه از جمله آسیب دیدگی به خود باشد.

پروپوفول

پروپوفول یکی دیگر از داروهای تجویز شده از طریق تزریق داخل وریدی است.

در بررسی JDAPM آمده است که این دارو حاوی روغن سویا، گلیسرول و لسیتین تخم مرغ است، بنابراین ممکن است در هنگام تزریق باعث درد شود. مگر اینکه یک ماده بی حس کننده با پروپوفول مخلوط شود. اثر دارو فقط در 90 تا 100 ثانیه شروع می‌شود و از آنجا که به سرعت توسط بدن پاک می‌شود، ممکن است در طول عمل به طور مداوم تجویز شود. بعد از اتمام درمان، بیمار به سرعت بهبود می‌یابد.

پروپوفول هم به بزرگسالان و هم کودکان داده شود. با این حال، بیماران باید تحت نظر قرار بگیرند، زیرا افت فشار خون یک عارضه جانبی شناخته شده است. FDA خاطرنشان می‌کند که پروپوفول نباید در بیمارانی که آلرژی شناخته شده به پروپوفول یا هر یک از اجزای آن مانند محصولات تخم مرغ یا سویا دارند تزریق شود.

کتامین

کتامین، مشتق شده از داروی فنسیکلیدین​ می‌تواند به عنوان یک داروی آرام بخش هوشیارانه مورد استفاده قرار بگیرد.

بررسی JDAPM توضیح می‌دهد که می‌تواند به تسکین درد و کاهش حافظه در حین اعمال دندانپزشکی کمک کند، معمولاً با تزریق داخل رگ تجویز می‌شود و اثرات آن حدود یک دقیقه پس از تجویز شروع می‌شود. بسته به مقدار تجویز دارو، یک دوز بین پنج تا 10 دقیقه دوام می‌آورد و این باعث می‌شود کتامین در طی مراحل کوتاه برای آرام سازی مناسب تر باشد. همچنین معمولاً در ترکیب با سایر داروها استفاده می‌شود.

FDA ایمنی یا اثربخشی کتامین را در بیماران زیر 16 سال تایید نکرده است. علاوه بر این، نباید از آن در بیمارانی که مشکلات فشار خون دارند و یا افزایش فشار خون برای آن‌ها خطرناک است و افرادی که به این دارو حساسیت دارند استفاده کرد.

کدام روش و یا داروی آرام بخش برای شما مناسب است؟

هر دارویی مزایا و معایب خود را دارد و هیچ داروی واحدی برای همه وجود ندارد. یک پزشک و دندانپزشک متخصص که آموزش کافی در این زمینه دیده است، می‌تواند ترکیبی از داروهای آرام بخش که نیازهای شما را برطرف می‌کند و برای شما مناسب است را به شما پیشنهاد دهد.

دندانپزشک شما در مورد بهترین گزینه‌ها برای کاهش اضطراب دندانپزشکی با شما صحبت خواهد کرد و به شما در مورد دریافت داروی صحیح، راه مصرف و دوز مناسب در طول درمان اطمینان خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *